Fredag den 29. september 2023
Kl. 12:30-17:00
På Kronborg i Borgstuen
Program og tilmelding nederst på siden
Fredag den 29. september 2023
Kl. 12:30-17:00
På Kronborg i Borgstuen
Program og tilmelding nederst på siden
Rejsende efterspørger kultur. Det fastslog VisitDenmark allerede i 2019 med rapporten ”Internationale kulturturister i Danmark”. Og de danske turister følger trop. En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser blandt andet, at hele 1,1 mio. danskere i 2023 forventede at besøge et museum eller en udstilling i deres sommerferie.
Kulturen er altså reason to go. Men er den også reason to stay? Hvad ved vi om kulturturistens adfærd? Hvordan ser moderne kulturturisme ud som produkter? Og hvad er kulturudbuddets turismeøkonomiske effekter?
Sådan lyder konferencens arbejdsspørgsmål, som bliver belyst og undersøgt gennem cases, forskningsresultater, paneldebat og netværk mellem deltagerne. Konferencen er reason to go for turist- og kulturaktører i hele landet. Reason to stay er Kulturnatten i Helsingør, som begynder præcis når konferencen slutter.
Frokost
Ankomst og netværk.
Sandwich fra M/S Café:
Overlår af kylling m. syltede løg spidskål og estragon
Rødbede m. harissa, fennikel og ærtespirer
Reason to go
Dagens tovholdere byder velkommen og sætter rammen for oplæg og debatter.
Vært: Aslak Gottlieb, formand for Elsinore 2032
Moderator: Louise Örnfelt
Keynote v/John Hird, turisme- og oplevelsesekspert Hird&Ko, forfatter, ekstern lektor Aalborg Universitet
Et aktuelt forskningsprojekt kortlægger kunderejsen på 111 danske museer. Indsatsen identificerer udfordringer og potentialer i tilrettelæggelsen af gæsternes museumsoplevelse før, under og efter besøget. Som forskningsleder giver John Hird os indsigt i resultaterne, mens vi venter på at de udkommer i bogform.
Der er stor fokus på museerne hvad angår reformer, publikumsudvikling, organisering, finansiering, bæredygtighed, forskning og formidling. Til gengæld er der én ting, som stadig henstår lidt sløret: Oplevelsesdesign og det uforløste potentiale, i at løfte området til et strategisk niveau. Dette uforløste potentiale er omdrejningspunktet for projektet 111 danske museer og oplevelsesdesign.
Projektet identificerer blandt andet udfordringer og potentialer i tilrettelæggelsen af gæsternes museumsoplevelse før, under og efter besøget. Hjørnestenen i projektet er 111 besøg på danske museer gennemført i 2022 samt samtaler med 370 museumsgæster.
Målet med projektet er at indsamle viden om, hvordan museerne arbejder med oplevelsesdesign. Hvordan tager de for eksempel imod gæsterne? Hvordan siger de farvel? Og har museerne en såkaldt signaturoplevelse? Sidst men ikke mindst så kigger projektet fremad i forhold til, hvad museerne kan gøre for at styrke oplevelsen. Hvor ligger potentialerne? Og hvor ligger de ikke?
Baggrunden for projektet er en sund portion nysgerrighed i forhold til både museer, dansk turisme og oplevelsesdesign generelt. Museerne kan som ingen andre inspirere og fortælle fantastiske historier om Danmark, danskerne og kulturen – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt.
Panel: Hvordan skaber man et tidssvarende fysisk vartegn for en by, der nærmer sig sit 600 års købstadsjubilæum?
Mette Bentzen, Egeværk
Line Bruun Staldknecht, Museerne i Helsingør
Mette Brask, M/S
Marie Munk, Wonderful Copenhagen
Innovation, storytelling og borgerinddragelse går hånd i hånd, når Museet for Søfart og Museerne Helsingør i samarbejde med den verdenskendte designerduo fra Egeværk gennem borgerinddragelse og kulturel tværfaglighed har initieret skabelsen af en ny skulptur til Kulturhavnen i Helsingør.
Wonderful Copenhagen står med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bag Cities for Culture, som handler om at tiltrække flere internationale gæster, øge gæstetilfredshed, øge kulturforbrug, øge borgeropbakning og skabe grønne rejsemål.
I projektet har man arbejdet med at udvikle et løsningsforslag til et fysisk formidlingsformat ved kulturhavnen i Helsingør. Løsningen skal skabe synlighed i byrummet og derigennem vække nysgerrighed blandt gæsterne i byen om byens historiefortælling. Det er håbet at værket kan blive signatur for det historiske Helsingør.
Yderligere skal lokale borgere føle ejerskab og stolthed over løsningsforslaget ved at gøres til medafsendere/skabere af oplevelsen. Derfor er lokale borgere inviteret ind i udviklingsprocessen. Verdensberømte designere fra Helsingør Egeværk er udvalgt til at designe værket der blev afsløret d. 9. aug. og i de følgende uger op til konferencen gennem observation og interviews med publikum bliver testet af.
Pause
Kaffe/the, frugt og kage
Keynote v/Johan Friis Bergholt, Marketingschef, VisitAarhus
Kulturen er en ressource, som ikke afhænger af årstiden. Meget peger på, at kulturturisme har potentiale til at trække gæster hele året rundt. Vi taler altså om en produktkategori, som ikke er ret sæson- og vejrafhængig. Helårsøvelsen har VisitAarhus gode erfaringer med, som de har sagt ja til at dele med os på konferencen.
Som marketingschef står Johan Friis Bergholt fadder til en markedsføringsstrategi primært rettet mod internationale segmenter af kulturturister. Han tager os med i maskinrummet og viser os med konkrete cases, hvordan de lykkes med øvelsen.
Panel: Hvem skal foretage investeringerne og hvordan deler vi afkastet mellem aktørerne?
Anni Mogensen, direktør for M/S Museet for Søfart
Esben Danielsen, direktør for Kulturens Analyseinstitut
Michael Folmer Wessman, chefkonsulent i Dansk Erhverv
Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm
Regeringens nationale strategi for bæredygtig vækst bestemmer, “at Kulturministeriet og Erhvervsministeriet skal nedsætte en ekspertgruppe, som skal kortlægge udfordringer og potentialer for kulturinstitutionernes arbejde med at tiltrække flere internationale kulturturister og komme med konkrete anbefalinger til at styrke dette … Ekspertgruppen sammensættes af medlemmer fra kulturlivet, erhvervsorganisationer, turismeudviklingsselskaber, kommuner, destinationsselskaber, forskningsverdenen samt Kulturministeriet og Erhvervsministeriet”.
Efter mere end et år er gruppen tilsyneladende ikke dannet. Derfor har vi nedsat vores egen gruppe, som smugstarter på det vigtige arbejde.
Dirigeret af Louise Örnfelt debatterer gruppen både udfordringer og potentialer for kulturturismen. Hvem skal foretage investeringerne og hvordan deler vi afkastet mellem aktørerne?
Guidet gåtur v/Christian Irgens Struckmann, slotschef på Kronborg
Det er tid til at netværke, men først sørger slotschefen på Kronborg for, at vi får boostet skridttælleren. Christian Irgens Struckmann hyrder os tilbage over voldgraven på en historisk gåtur og fortæller historier fra bag slottets mure. Ruten ender under havets overflade på M/S Café, hvor boblerne står skænket. Her er dørken vores til uformel dialog og socialt samvær.
Happy Hour på M/S Café
M/S Museet for Søfart er værter for dagens sidste programpunkt, som deltagerne selv fylder ud: Netværk og opvarmning til Kulturnatten i Helsingør.
Bobler og snacks
Æble cider fra Normandiet
Crustader m. laks, glaskål og dild
Sprødt rispapir m. østersblade og citron
Tangchips m. fransk chili
Kulturnatten i Helsingør
Reason to stay: Klokken 17 begynder Helsingørs borgere at myldre ud i kulturnatten. Styregruppen bag begivenheden kalder den “en mangfoldig byfest”. Med et minimalt kommunalt tilskud lykkes det de lokale foreninger, handlende og kulturinstitutioner at knytte et skønt kludetæppe af events og aftenåbent-tilbud. Programmet udvikler sig løbende på www.kulturnathelsingør.dk
Overnatning
Konferencegæster kan booke værelser med rabat på Strandhotel Marienlyst så længe hotellet har kapacitet. Link til booking fremsendes ved køb af billet til konferencen.